Usein Kysyttyä

Ennakkotilauksiin liittyvät aiheet löytyvät Lisätietoja ennakkotilauksista sivulta

Yleiset kysymykset

Tietoa toimituksistamme

International deliveries

Eikö etsimääsi löytynyt? – Erikoistilaukset

Show Room – noutopiste – pop up myymälä

Yleiset kysymykset

K: Suomen yleinen ALV nousi syyskuun alussa 2024, nouseeko ennakkoni hinta?

V: Ei nouse! Hinnassa maksetun veron määrä toki kohoaa, mutta me Finanimella laskemme automaattisesti ALV:n osuuden uudelleen verottajalle ja yrityksenä maksamme kohonneen ALV:n asiakkaidemme puolesta omasta osuudestamme (^v^) Tilaajillemme ei siis tule edes tällaisessakaan tapauksessa mitään yllättäviä lisäkuluja!

K: Miksi Finanime ei ole enää Good Smile Companyn Partner Shop -listassa?

V: Good Smile Company on uudistanut Partner Shop -ohjelmansa Euroopassa ja kaikki aiemman ohjelman piirissä olleet paikalliset toimijat poistettiin listalta. Uusi ohjelma on vielä muotoutumassa, muutoksesta huolimatta jatkamme tiivistä yhteistyötämme GSC:n kanssa entiseen tapaan.

K: Mitä Finanimella on varastossa?

V: Finanimelta löytyy mm seuraavien valmistajien tuotteita: Alter – Alphamax – Banpresto – Benelic – BINDing – Broccoli – Bushiroad – COSPA – Daiki Kougyo – FREEing – FuRyu – Good Smile Company – Kaitendoh – Kotobukiya – Max Factory – Medicos Entertainment – Myethos – Native – Phat! – Ques Q – Rocket Boy – Sakami – Sega – Square Enix – Taito – Wing – vain joitakin mainitaksemme. Saamme tuotteet valmistajilta valtuutettua ja valvottua toimitusketjua pitkin

K: Miksi jotkut verkkokaupan tuotteet ovat salasanasuojattuja?

V: Nämä tuotteet ovat varattuja erikoistilauksia ja tuotesivu on lukittu tilauksen tehneen asiakkaan käyttöön tilauksen viimeistelyä varten. Tuotesivu avautuu myöhemmin vapaasti selattavaksi mikäli kyseessä on yleiseen myyntiin myöhemmin tuleva tuote, joissain tapauksissa tilaus on yksityinen ja tilaussivu poistuu kun sitä ei enää käytetä.

K: Miksei PayPal ole aina käytettävissä kassalla?

V: Paypalin käyttöehdot asettavat rajoituksia tuoteryhmiin joita voi maksaa palvelua käyttäen, sopimus koskee ja kieltää käytännössä mm. kaiken K-18 materiaalimme maksamisen PayPalia käyttäen. Siksi olemme joutuneet kytkemään PayPalin pois käytöstä jos korissa on yksikin K-18 tuote.

K: Mistä sivuilla olevat maskotti-tytöt ovat peräisin?

V: Finanimen oman kuvituksen piirtävät taiteilijanimiä “KahoOkashii”, “Kei Takahashi” sekä “Nez-Box” käyttävät taiteilijaystävämme. Maskottimme ovat Finanimen asukkeja ja omiamme, heitä saa toki halutessaan pyytää omalle koneelleen tilapäisesti vierailemaan yksityiskäyttöön, mutta muunlainen käyttö, julkaisu ja kopiointi on luonnollisesti kielletty – kaikki oikeudet pidätetään, kuten alapalkissa todetaan.

K: Miksi ylipäätään tilata Finanimen kautta eikä suoraan itse?

V: Ulkomailta tilattaessa herää joskus epäilyksiä, kuten onko toimittaja luotettava? Onko tilattu tuote varmasti aito ja lisensoitu? Kuljetuksen aikana voi tapahtua vaurioitumista ja reklamointi ulkomaille saattaa olla vaikeaa. EU:n ulkopuolelta tilattujen tavaroiden kohdalla täytyy suorittaa asianmukainen tulliselvitys veroineen.

Tässä yhteydessä on hyvä korostaa että pelkkä “proxyaminen” itsessään ei ole meillä kuitenkaan ydinliiketoimintaa joten kannattaa aina huolellisesti vertailla ja tarkistaa onko Japanilaisella kaupalla luotettava proxypalvelu tarjota, se tulee yleensä edullisemmaksi koska heidän liiketoimintansa on vain ja ainoastaan sen ympärille rakennettu ja kustannukset optimoitu. Japanilaisen proxyn kautta tilatessa tietysti silloin tilaaja on itse myös maahantuoja ja vastaa ja kantaa kaikki siihen liittyvät riskit, kotimainen kuluttajansuoja on kuitenkin samalla varsin vahva vakuutus.

On myös mahdollista, että kauttamme löytyy sellaisia keräilyesineitä joita muutoin on hankala – ellei mahdoton – Suomesta käsin löytää.  Hyödynnä kokemustamme ja kontaktejamme tarpeesi mukaan!

Tilaamme tuotteen Suomeen puolestasi, hoidamme vero- ja tullimuodollisuudet sekä varmistamme aitouden ja reklamoimme tarvittaessa mahdolliset kuljetuksen aikana ilmenneet puutteet tai vauriot.

Kustannussyistä pääsääntöisesti vältämme yksittäisien tuotteiden erillistilauksia, vaan kerrytämme tilaukset kuukausittaisiin toimituksiin. Mainitse erikseen jos haluat oman tilauksesi lähetettävän välittömästi – huomioi kuitenkin, että tällöin rahtikustannukset todennäköisesti nousevat.



Avattujen / käytettyjen tuotteiden kuntoluokat selitettynä:

  • A : Uudenveroinen, kaikki osat tallessa. Laatikon sinetöinteippaus on yleensä avattu, laatikko on ehjä
  • B : Yleisilme virheetön, lähemmin tarkasteltaessa kuitenkin havaittavissa normaaleja kulumisen merkkejä.
  • C : Merkittäviä vaurioita, värin haalistumista/siirtymistä tai puutteita, viat tai puutteet pyrimme erittelemään kuvauksessa

Laatikoiden kuntoluokitukset* noudattavat samoja linjauksia:

  • A : Uudenveroinen, ehjä – pohjassa saattaa olla jotain pintanaarmuja hyllyllä siirtelystä
  • B : Yleisilme ehjä, joitakin naarmuja / kulumista tai pieniä painaumia voi esiintyä
  • C : Merkittäviä vaurioita, selvästi vahingoittunut

*Myös uusien tuotteiden laatikot voivat olla vaurioituneita

Scale eli mittakaava; “sitä pienempi figuuri mitä isompi jälkimmäinen numero”.

  • Figuurien yleisimmät mittakaavat ovat: 1/4,  1/6,  1/7,  1/8,  1/10 ja 1/12.

Mittakaava antaa viitteitä figuurin koosta ja vaikuttaa figuurin läsnäoloon, joten se vaikuttaa paljon esillepanoon – eri skaalaa olevat figuurit vierekkäin vaikuttavatkin usein olevan yksinkertaisesti “eri paria”. Yksityiskohdissa harvemmin on nykyisin juurikaan eroa, 1/8 saattaa joskus vaikuttaa jopa yksityiskohtaisemmalta kuin 1/6 (vaikka näin ei olisikaan), pienemmässä figuurissa kaikki samat yksityiskohdat ovat pienemmällä alueella. Muistathan kuitenkin samalla myös, että figuurin varsinainen fyysinen koko riippuu aina mittakaavan lisäksi myös alkuperäisestä hahmosta, jalustasta sekä jossain määrin asennosta. Mittakaava onkin yleensä lähinnä makuasia ja harvemmin muodostaa ongelmaa, varsinkin jos figuureja ei tarvitse kaikkia laittaa lähekkäin samalle tasolle.

Olemmeko onnistuneet vai jäikö jokin asia mietityttämään?

Toisetkin lukijamme saattavat parhaillaan myös pohtia samoja kysymyksiä tai harmitella virheitämme jotka olet huomannut! Kerrothan meille ajatuksesi, näin voimme mekin kasvaa paremmaksi. Voit myös esittää verkkokauppaamme tai tuotteisiin liittyviä kysymyksiä tai kommentteja ja mikäli jätät sähköpostiosoitteen vastaamme Sinulle mahdollisimman pian. Ja tietenkin otamme mielellämme vastaan sekä risut että ruusut!

Tietoa toimituksistamme

Lakisääteiset ja yleiset ehdot toimituksistamme löytyvät toimitusehdoistamme, mutta tälle sivulle pyrimme keräämään hyödyllistä tietoa käytännöistämme sekä vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin.

Yli 20:n euron tilauksien postikulut ovat ilmaiset! Alle 20 euron tilauksista joudumme veloittamaan 2,90 euron toimitusmaksun (lisätietoja löytyy ajankohtaisista asioistamme).


K: Olen ennakkotilannut tuotteen mutta osoitteeni saattaa muuttua ennen kuin tilaukseni on toimitettavissa – kuinka voin ohjata tilauksen uuteen osoitteeseen?

V: Osoitteenmuutos onnistuu helpoiten vastaamalla suoraan järjestelmän tilausvahvistusviestiin – tai jos sitä ei ole käytettävissä, lähettämällä meille viesti ennakkotilaukseen kirjatusta sähköpostista osoitteeseen asiakaspalvelu@finanime.fi mainiten tilausnumero(t). Kaikkiin ennakoihin ei siis tarvitse erikseen lähettää viestiä pysyvän osoitteen vaihdoksen ollessa kyseessä, me päivitämme puolestanne uuden osoitteen kaikkiin samaan sähköpostiosoitteeseen / asiakastiliin kytkettyihin avoimiin ennakoihin. Tarvittaessa voimme lähettää järjestelmän tilausvahvistusviestin uudelleen.

Osoite voidaan päivittää järjestelmään lyhyelläkin varoitusajalla ja se ehtii varmuudella ajoissa aina siihen asti kunnes tilaus on käsitelty (järjestelmä lähettää automaattiviestin kun tilaus on käsitelty). Tämän jälkeen emme voi välttämättä enää muuttaa toimitusosoitetta, pyrimme kyllä tarkistamaan viestinnän vielä kerran juuri ennen kuin päivän tilaukset lähtevät Postin kuljetukseen, mutta aikatauluista johtuen tämä ei ole aina mahdollista ja aivan näin viime tippaan emme suosittele ilmoitusta jättämään…

K: Miksi osa lähetyksistä toimitetaan suoraan kotiin noutopisteen sijasta?

V: Käytämme toimituksissamme myös Postin pikkupaketti-palvelua, nämä lähetykset toimitetaan päivittäisjakelun yhteydessä toimitusosoitteeseen, silloin tilausta ei tarvitse mennä hakemaan nouto-/palvelupisteeseen.

1.6.2024 alkaen olemme pystyneet luopumaan kirjepostin käytöstä kokonaan ja kaikissa toimituksissamme on seurantakoodi!

Postin lisäpalveluhinnaston mukaiset kuljetukset

Alla eräiden yleisimmin käytettyjen lisäpalvelujen hintoja

Postiennakko7,50 €
Yli 350 € tilauksissa Finanime maksaa postin lisämaksun puolestasi!
Kotiinkuljetus4,90 € – 10,90 € paketin koosta ja toimitusosoitteesta riippuen (suurissa kaupungeissa Postin hinnoittelu on edullisempi).
Poikkeuksellisen suuret tai painavat lähetykset lasketaan tapauskohtaisesti.
Pikkupaketti3,50 €
Pikkupaketti on vaihtoehto kirjekuoritilaukselle (Postiluukkuun mahtuva, max 3 kg lähetys, sisältää myös seurannan).

Halutessasi tilaukselle Postin lisäpalveluja kuten kotiinkuljetuksen tai seurannan kirjepostille, pyydämme merkkaamaan maininnan asiasta tilauksen lisätietoihin niin katsomme edullisimman vaihtoehdon ja lähetämme maksulinkin ylläolevan hinnaston mukaisesti. Lista ei ole tyhjentävä, muitakin lisäpalveluja on saatavilla (särkyvä, lämmin kuljetus ym.) Postin oman hinnaston mukaisesti.

K: Mitä tarkoittaa verkkokaupan ”saatavilla”? Mitkä ovat toimitusajat?

V: Saatavilla olevat tuotteet ilman mitään muita merkintöjä tuotteen kuvauksessa (kuten esim ”Tulossa” tai ”Ennakkotilaus”) ovat aina meillä heti valmiina omassa varastossamme Suomessa, näin tilaus saadaan käsiteltyä & postin kuljetukseen viimeistään kahden arkipäivän kuluessa. Mikäli kyseessä on erikseen toimittajan varastosta tilattava tuote jota meillä ei ole heti välittömästi omassa varastossamme niin merkkaamme sen aina selvästi näkyviin; näin ennakkotilausta / tilaustuotetta harkitseva osaa varautua normaalia pidempään toimitusaikaan. Mikäli olemme kuitenkin epähuomiossa jättäneet tulkinnan varaa, vastaamme aina mielellämme tiedusteluihin!

International Deliveries

Q: I’m ordering from outside of Finland, is it possible to combine several orders and save in shipping? Will the shipping rates be adjusted when orders are combined?

A: Yes, it is possible to combine orders that are released simultaneously! Our pre-order mechanism is currently limited in its functionality and always applies the full extra shipping cost for each pre-order / order as they cannot be combined automatically on check-out. We’ll correct the rates in case of combined orders and refund the extra costs. Please contact us with requests to combine orders outside of Finland and we will calculate the correct rate for the shipping.

Q: What are your delivery prices?

Area 1:
Suomi / Finland (FI)
Toimituskulut sisältyvät hintoihin /
Delivery is included in the price
Area 2:
Sweden (SE), Denmark (DK)
3,90 €
Area 3:
Latvia (LV), Lithuania (LT), Estonia (EE)
6,90 €
Area 4:
Germany (DE)
8,90 €
Area 5:
Belgium (BE), Chechia (CZ),
Netherlands (NL), Austria (AT), Poland (PL)
11,90 € (Posti or GLS)
Area 6:
Bulgaria (BG)Spain (ES)*, Luxembourg (LU), Hungary (HU),
Croatia (HR), Portugal (PT), Slovenia (SI), Slovakia (SK)
13,90 € (Posti or GLS)
Area 7:
Ireland (IE), Greece (EL), Italy (IT), Malta (MT), France (FR),
14,90 € (GLS)

*Canary Islands: 14,90 € + additional fee will be invoiced based on package size and weight (approx. 7-11 €)

Our international shipments always include tracking!

Q: Are the prices on the product pages final? Will I have to pay additional taxes, handling fee etc?

A: The customer is always liable for any possible import fees, taxes or restrictions – that said if your order is being shipped within the European Union, most of the time you won’t have to worry about import taxes or other fees thanks to the EEA agreement. The price you see on the Checkout page is our total price including handling & taxes. Actual shipping rates vary by country. If you live in one of the countries of “Area 6” or the Canary Islands, an additional fee may be invoiced (due to international shipping agreements between nations, or lack of them) based on package size and weight after you have made your order.

Eikö etsimääsi löytynyt? – Erikoistilaukset

Ulkomailta tilattaessa herää joskus epäilyksiä, kuten onko toimittaja luotettava? Onko tilattu tuote varmasti aito ja lisensoitu? Kuljetuksen aikana voi tapahtua vaurioitumista ja reklamointi ulkomaille saattaa olla vaikeaa. EU:n ulkopuolelta tilattujen tavaroiden kohdalla täytyy suorittaa asianmukainen tulliselvitys veroineen.

On myös mahdollista, että kauttamme löytyy sellaisia keräilyesineitä joita muutoin on hankala – ellei mahdoton – Suomesta käsin löytää.  Hyödynnä kokemustamme ja kontaktejamme tarpeesi mukaan!

  1. Ota yhteyttä meihin Tilauslomakkeen kautta
  2. Teemme tarkistukset hintatasosta ja saatavuudesta (tuotteesta riippuen tämä vaihe kestää 1-5 päivää, lähetämme vastauksen kun olemme saaneet kumppaneiltamme riittävän kattavasti tietoa). Mikäli tiedustelussa on yksilöity useampia tuotteita kerralla, viivästyttää tämä vastausta koska kumppaneimme joutuvat tekemään useita tarkistuksia.
  3. Tilaaja harkitsee hankintaa, punnitaan vaihtoehtoja jos sellaisia on saatavilla (uusi vai käytetty, eri valmistajan vastaava…)
  4. Hankintapäätöksen jälkeen ilmoitamme hankintatiimillemme Japaniin, tuote hankitaan ja toimitetaan seuraavassa rahdissamme Suomeen ja edelleen asiakkalle.

K: Maksetaanko tilaus heti?

V: Erillistilauksia ei tarvitse maksaa etukäteen, vaan hyväksynnän & onnistuneen hankinnan jälkeen lähetämme tilaajalle sähköpostitse linkin ja salasanan verkkokaupan suojatulle tuotesivulle vasta kun tilaus on tosiasiallisesti varastollamme täällä Suomessa ja valmiina toimitettavaksi. Tilauksen voi myös halutessaan maksaa ennen toimitusta jos siihen tarvetta ilmenee asiakkaalla, voimme pyynnöstä luoda linkin & suojatun tuotesivun aiemminkin. Käytettyjen / avattujen erillistilauksien kohdalla varmistamme aina ensin kertaalleen vielä itse tilauksen saavuttua, että kaikki on juuri kuten pitääkin ennen kuin lähetämme linkin maksua varten.

K: Olen kiinnostunut sarjasta X, mitä kaikkea kauttanne olisi saatavilla?

V: Ymmärrettävistä syistä lähtökohtaisesti otamme vain toimeksiantoja joissa etsitään tiettyjä, yksilöityjä tuotteita. Suosituista hahmoista on yleensä olemassa kymmeniä eri valmistajien figuureja puhumattakaan muista oheistuotteista (avaimenperät, pinssit, wall scrollit ym.) vuosien varrelta ja niiden saatavuus & hinnat avattuina/käytettyinä vaihtelevat yksilöstä ja myymälästä riippuen – tyhjentävän tai edes osittaisen listan toimittaminen reaaliajassa on valitettavasti mahdotonta.

K: Juuri nyt etsimääni ei ollut saatavilla, voinko jättää sen etsintään jos sitä myöhemmin tulee saataville?

V: Kyllä, jos etsimäämme ei ole heti suoraan löydettävissä (on esimerkiksi aiemmin julkaistu ja sillä hetkellä ei ole riittävän hyväkuntoista kohtuuhintaan saatavilla) voitte antaa meille jatkuvan toimeksiannon jossa määritellään etsittävän haluttu kunto, hinta ym. Toimeksiannon perusteella etsimme haluttua tuotetta sovittujen hakuehtojen mukaisesti kunnes toimeksianto peruutetaan tai toimeksiannon määräaika umpeutuu – näin voimme heti toimia kun haussa oleva tuote löytyy, hankkia sen ja varata sille paikan seuraavaan rahtiin!

K: Millaiset toimitusajat erikoistilauksilla yleensä on?

V: Toimitusajat asettuvat 2-10 viikon välille. Kustannussyistä pääsääntöisesti vältämme yksittäisien tuotteiden erillistilauksia, vaan kerrytämme tilaukset kuukausittaisiin toimituksiin. Tällä hetkellä lentorahtia pystytään käyttämään valitettavan rajallisesti, tämä aiheuttaa huomattavia viiveitä toimituksiin.

Showroom – noutopiste – pop up myymälä

K: Voiko showroomissa ostaa paikan päällä?

V: Kyllä, kaikki esillä olevat tuotteet muutamia esittelykappaleita lukuun ottamatta ovat myynnissä – tila toimii myös pop-up myymälänä!

K: Onko Finanimen koko varasto esillä?

V: Koko varastomme ei ole showroomissa esillä, joten jos on yksi tai useampi tietty figuuri/tuote jonka haluaisit varmasti nähdä “livenä” laitathan meille viestiä etukäteen niin osaamme varmistaa ja tarvittaessa hakea ne valmiiksi.

K: Onko tuote varattu minulle, jos pyydän sen esille?

V: Ei ole. Pääsääntöisesti kaikki showroomin tuotteet ovat myös verkkokaupassamme myynnissä.

K: Miten showroomin ajanvaraus toimii?

V: Käynti varataan ajanvarauskalenterista. Luethan myös varausohjeet.

Lue kaikki Showroomista tässä